به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، دوازدهم دي ماه امسال مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي ايران که در يک نشست خبري سخن ميگفت، موضوع توقيف دو کشتي ايراني در هنگکنگ و مالتا را که چند روزي به صورت غيررسمي مطرح شده بود تاييد و عنوان کرده بود که علت اين توقيف بدهي 280 ميليون دلاري به يک بانک آلماني است.
محمد داجمر در اين مورد توضيح داده بود: اين دو کشتي به اين دليل توقيف شدهاند که يک بانک آلماني وام دين آنها را به حال تبديل کرده که در حال مذاکره هستيم که از طريق تامين منابع از داخل آنها را آزاد کنيم.
حال پس از گذشت حدود هفت هفته از توقيف اين دو کشتي، مديرعامل کشتيراني ايران که پنج هفته قبل وعده اظهار اميدواري کرده بود، حداکثر طي يک ماه آينده اين کشتيها آزاد شوند، مي گويد: ميزان بدهي مربوط به اين دو کشتي پرداخت شده و هنوز در مراحل نقلو انتقالات بانکي است.
وي با تاييد اين موضوع که تنها طي شدن مراحل بانکي براي اين آزادسازي مانده است، در مورد برآورد خود از زمان آزاد شدن اين دو کشتي بيان ميکند: ما هر روز منتظريم که اين کشتيها آزاد شوند.
داجمر همچنين خاطرنشان ميکند که کالاهاي اين دو کشتي تخليه شده بود و بارهاي آن به صاحبان کالاها تحويل داده شده بود.
وي در مورد کشتي تحت مديريت کشتيراني ايران و هند که به وسيله دزدان دريايي هفته گذشته ربوده شده بود نيز يادآور ميشود: هنوز با ما تماسي نگرفتهاند.
طبق اعلام کميته اضطراري کشتيراني ايران و هند در 25 بهمن ماه امسال، اين فروند کشتي فله بر که با ظرفيت 52 هزار تن با محموله سنگ آهن از بندرعباس به مقصد چين در حرکت بود، حدود ساعت پنج بعد از ظهر روز شنبه 23 بهمن ماه هنگام حرکت در مسير پرتردد خليج فارس به طرف چين، در شمال اقيانوس هند توسط مهاجمان مسلح و مجهز به قايقهاي تندرو متوقف و ربوده شده است.